Roois Kamerkoor, zang
Opgericht in 1974 door Ad van de Wetering en 7 leden van het jongerenkoor van de Martinuskerk
Het Roois Kamerkoor telt momenteel zo’n twintig leden, maar begon in 1974 ooit met acht zangers; vier heren en vier dames. Een gemengde bezetting die zowel a capella als met instrumentale begeleiding het repertoire uitvoerden, bestaande uit verschillende stijlperioden, van renaissance tot hedendaags. Leuk om daarom in het kader van het 45-jarig bestaan eens in gesprek te gaan met voormalig dirigent en oprichter van het koor Ad van de Wetering. Ook zijn huidige dirigente Monique Joosten schoof aan.
Door: Caroline van der Linden
Bij Ad thuis aan de Lindendijk komen we bij elkaar. Voor ons gesprek zet hij de muziek even uit, die normaal gesproken vast en zeker de hele dag aan staat. Ad is geboren en getogen in Sint-Oedenrode. Enige tijd verbleef hij vanwege zijn werk en studie elders in het land, maar hij is een echte Rooienaar en voor zijn geboortedorp van grote betekenis geweest voor het culturele leven. Hij studeerde schoolmuziek aan het Brabants conservatorium, onder andere koordirectie bij Jan Boogaarts. Ad: “Van hem heb ik heel veel geleerd.” Daarnaast studeerde hij nog orkestdirectie bij Lucas Vis, Anton Kersjes en Jan Stulen. Ad, die het Roois Kamerkoor in 1974 oprichtte, heeft 39 jaar de muzikale leiding hiervan gehad. Bij de opstart begon hij al meteen met een vierstemmig koor; twee sopranen, twee alten, twee tenoren en twee bassen. Geleidelijk aan heeft hij de grenzen verlegd van wat met het koor haalbaar was. Eén van de tradities die hij in het koor heeft geïntroduceerd, is om steeds weer nieuwe uitdagingen aan te gaan. Ad was ook gedurende twaalf jaar dirigent van Kamerorkest Alveare en van 1982 tot en met 2007 dirigeerde hij tevens het Gemengd Koor van Sint-Oedenrode. Ook grote – en kleine – projectenkoren die onderdeel waren van of geïnitieerd waren door het Gemengd Koor stonden onder zijn leiding. Daarnaast dirigeerde hij een aantal projecten op diverse terreinen en uit verschillende muzikale stijlperioden, waaronder een serie van authentieke uitvoeringen van de Drei Groschen Oper van Brecht en Weill in Tilburg. Verder “Dido and Aeneas” van H. Purcell, het “Requiem” van W.A. Mozart en “Cantique de Jean Racine” van G. Fauré. Bij het Academisch Genootschap Eindhoven had hij de leiding bij de uitvoering van een vijftal musicals.
Monique: “Ad stond erom bekend dat hij altijd aparte muziekstukken deed die je bij een ander niet zag. Als hij op vakantie in Italië was ging hij naar de bibliotheek en haalde daar muziekstukken vandaan. Hij volgde totaal niet de gebaande paden. Altijd weer een ander repertoire. Hij ging altijd op zoek naar bijzondere dingen die niet direct voorhanden waren. “Ad: “Ik heb veel gekocht, want wie weet kon ik er ooit iets mee.
Van jongs af aan ben ik met instrumentale muziek bezig, onder andere met piano en cello. De piano die hier in de kamer staat wordt vooral gebruikt door mijn vrouw Carla. Ja, het muzikale zit wel een beetje in de familie. Ik heb achter mijn domein. Je zou het mogen zien, maar let er dan niet op hoe rommelig het is.” Monique: “Ik weet dat je heel veel bladmuziek hebt, maar ik ben er zelf ook nog nooit geweest.” “We kunnen wel even een kijkje gaan nemen, kom maar mee dames”, zegt Ad. We lopen met hem mee en aangekomen bij zijn domein vertelt hij lachend dat hij vroeger de naam “Het hok” boven de deur had staan, maar dat er op een gegeven moment iemand kwam schilderen die er toch liever “Adhok” van maakte. Wanneer Monique en ik in de ruimte van Ad staan, schuift hij de gordijnen opzij en wat we daar voor verzameling zien is ongelofelijk. Onvoorstelbaar veel bladmuziek door de jaren heen door Ad verzameld. Van Mozart, Beethoven, Chopin en Bach tot de meest onbekende muziekstukken. Ad: “Schrik niet, het ligt op alfabetische volgorde, dus ik kan alles terugvinden.” Ook trekt de muziekfanaat nog een hele ladekast met complete missen open, het kerstrepertoire apart gesorteerd, en toont hij zijn voorraad CD’s. “Als je nog iets nodig hebt?” zegt hij lachend tegen ons. Ja, dan weten we waar we moeten zijn. In de hoek van zijn domein staat zijn piano die hij nog regelmatig gebruikt. Ad vertelt dat hij de laatste tijd de stukken van zijn examentijd nog eens aan het spelen is, om deze weer eens op te halen. Maar voor ons speelt hij nog even een echt Roois lied op zijn piano.
Op 22 sep 2013 sloot Ad zijn tijd als dirigent bij het Roois Kamerkoor af. Monique: “De koorleden konden maar moeilijk afscheid van hem nemen. Hij is zo gewaardeerd.” In het 41ste jaar kwam Monique als nieuwe dirigente. Na een zorgvuldig afwegingsproces werd ervoor gekozen om met haar de toekomst in te gaan. Haar curriculum vitae getuigde van een grote deskundigheid. Naast haar conservatoriumopleiding in Zwolle heeft Monique koordirectie gestudeerd, is ze muziektherapeute en dirigeert verschillende andere ensembles, waaronder Kamerkoor Tourdion uit Eindhoven. Daarnaast is ze zelf nog regelmatig actief als zangeres, onder andere in het Arianna Kwintet. De ervaringen die het koor al met haar opdeed zeiden genoeg, dat de opvolging van Ad van de Wetering in vertrouwde handen was. Het Roois Kamerkoor kijkt met veel musiceerplezier terug op het 9de lustrumconcert waarin zij samen met Tourdion, dat haar 8ste lustrum vierde, mooie concerten gegeven heeft. Het koor kijkt dan ook vol vertrouwen naar de toekomst, waarbij op zaterdag 14 november alle Rooienaren van harte welkom zijn om mee te doen aan de scratchdag. Op zondag 17 mei wordt een lunchconcert gegeven in de Knoptoren.
filmpje van Roois Kamerkoor
Opgericht in 1974 door Ad van de Wetering en 7 leden van het jongerenkoor van de Martinuskerk
Het Roois Kamerkoor telt momenteel zo’n twintig leden, maar begon in 1974 ooit met acht zangers; vier heren en vier dames. Een gemengde bezetting die zowel a capella als met instrumentale begeleiding het repertoire uitvoerden, bestaande uit verschillende stijlperioden, van renaissance tot hedendaags. Leuk om daarom in het kader van het 45-jarig bestaan eens in gesprek te gaan met voormalig dirigent en oprichter van het koor Ad van de Wetering. Ook zijn huidige dirigente Monique Joosten schoof aan.
Door: Caroline van der Linden
Bij Ad thuis aan de Lindendijk komen we bij elkaar. Voor ons gesprek zet hij de muziek even uit, die normaal gesproken vast en zeker de hele dag aan staat. Ad is geboren en getogen in Sint-Oedenrode. Enige tijd verbleef hij vanwege zijn werk en studie elders in het land, maar hij is een echte Rooienaar en voor zijn geboortedorp van grote betekenis geweest voor het culturele leven. Hij studeerde schoolmuziek aan het Brabants conservatorium, onder andere koordirectie bij Jan Boogaarts. Ad: “Van hem heb ik heel veel geleerd.” Daarnaast studeerde hij nog orkestdirectie bij Lucas Vis, Anton Kersjes en Jan Stulen. Ad, die het Roois Kamerkoor in 1974 oprichtte, heeft 39 jaar de muzikale leiding hiervan gehad. Bij de opstart begon hij al meteen met een vierstemmig koor; twee sopranen, twee alten, twee tenoren en twee bassen. Geleidelijk aan heeft hij de grenzen verlegd van wat met het koor haalbaar was. Eén van de tradities die hij in het koor heeft geïntroduceerd, is om steeds weer nieuwe uitdagingen aan te gaan. Ad was ook gedurende twaalf jaar dirigent van Kamerorkest Alveare en van 1982 tot en met 2007 dirigeerde hij tevens het Gemengd Koor van Sint-Oedenrode. Ook grote – en kleine – projectenkoren die onderdeel waren van of geïnitieerd waren door het Gemengd Koor stonden onder zijn leiding. Daarnaast dirigeerde hij een aantal projecten op diverse terreinen en uit verschillende muzikale stijlperioden, waaronder een serie van authentieke uitvoeringen van de Drei Groschen Oper van Brecht en Weill in Tilburg. Verder “Dido and Aeneas” van H. Purcell, het “Requiem” van W.A. Mozart en “Cantique de Jean Racine” van G. Fauré. Bij het Academisch Genootschap Eindhoven had hij de leiding bij de uitvoering van een vijftal musicals.
Monique: “Ad stond erom bekend dat hij altijd aparte muziekstukken deed die je bij een ander niet zag. Als hij op vakantie in Italië was ging hij naar de bibliotheek en haalde daar muziekstukken vandaan. Hij volgde totaal niet de gebaande paden. Altijd weer een ander repertoire. Hij ging altijd op zoek naar bijzondere dingen die niet direct voorhanden waren. “Ad: “Ik heb veel gekocht, want wie weet kon ik er ooit iets mee.
Van jongs af aan ben ik met instrumentale muziek bezig, onder andere met piano en cello. De piano die hier in de kamer staat wordt vooral gebruikt door mijn vrouw Carla. Ja, het muzikale zit wel een beetje in de familie. Ik heb achter mijn domein. Je zou het mogen zien, maar let er dan niet op hoe rommelig het is.” Monique: “Ik weet dat je heel veel bladmuziek hebt, maar ik ben er zelf ook nog nooit geweest.” “We kunnen wel even een kijkje gaan nemen, kom maar mee dames”, zegt Ad. We lopen met hem mee en aangekomen bij zijn domein vertelt hij lachend dat hij vroeger de naam “Het hok” boven de deur had staan, maar dat er op een gegeven moment iemand kwam schilderen die er toch liever “Adhok” van maakte. Wanneer Monique en ik in de ruimte van Ad staan, schuift hij de gordijnen opzij en wat we daar voor verzameling zien is ongelofelijk. Onvoorstelbaar veel bladmuziek door de jaren heen door Ad verzameld. Van Mozart, Beethoven, Chopin en Bach tot de meest onbekende muziekstukken. Ad: “Schrik niet, het ligt op alfabetische volgorde, dus ik kan alles terugvinden.” Ook trekt de muziekfanaat nog een hele ladekast met complete missen open, het kerstrepertoire apart gesorteerd, en toont hij zijn voorraad CD’s. “Als je nog iets nodig hebt?” zegt hij lachend tegen ons. Ja, dan weten we waar we moeten zijn. In de hoek van zijn domein staat zijn piano die hij nog regelmatig gebruikt. Ad vertelt dat hij de laatste tijd de stukken van zijn examentijd nog eens aan het spelen is, om deze weer eens op te halen. Maar voor ons speelt hij nog even een echt Roois lied op zijn piano.
Op 22 sep 2013 sloot Ad zijn tijd als dirigent bij het Roois Kamerkoor af. Monique: “De koorleden konden maar moeilijk afscheid van hem nemen. Hij is zo gewaardeerd.” In het 41ste jaar kwam Monique als nieuwe dirigente. Na een zorgvuldig afwegingsproces werd ervoor gekozen om met haar de toekomst in te gaan. Haar curriculum vitae getuigde van een grote deskundigheid. Naast haar conservatoriumopleiding in Zwolle heeft Monique koordirectie gestudeerd, is ze muziektherapeute en dirigeert verschillende andere ensembles, waaronder Kamerkoor Tourdion uit Eindhoven. Daarnaast is ze zelf nog regelmatig actief als zangeres, onder andere in het Arianna Kwintet. De ervaringen die het koor al met haar opdeed zeiden genoeg, dat de opvolging van Ad van de Wetering in vertrouwde handen was. Het Roois Kamerkoor kijkt met veel musiceerplezier terug op het 9de lustrumconcert waarin zij samen met Tourdion, dat haar 8ste lustrum vierde, mooie concerten gegeven heeft. Het koor kijkt dan ook vol vertrouwen naar de toekomst, waarbij op zaterdag 14 november alle Rooienaren van harte welkom zijn om mee te doen aan de scratchdag. Op zondag 17 mei wordt een lunchconcert gegeven in de Knoptoren.
filmpje van Roois Kamerkoor
Opgericht in 1974 door Ad van de Wetering en 7 leden van het jongerenkoor van de Martinuskerk
Het Roois Kamerkoor telt momenteel zo’n twintig leden, maar begon in 1974 ooit met acht zangers; vier heren en vier dames. Een gemengde bezetting die zowel a capella als met instrumentale begeleiding het repertoire uitvoerden, bestaande uit verschillende stijlperioden, van renaissance tot hedendaags. Leuk om daarom in het kader van het 45-jarig bestaan eens in gesprek te gaan met voormalig dirigent en oprichter van het koor Ad van de Wetering. Ook zijn huidige dirigente Monique Joosten schoof aan.
Door: Caroline van der Linden
Bij Ad thuis aan de Lindendijk komen we bij elkaar. Voor ons gesprek zet hij de muziek even uit, die normaal gesproken vast en zeker de hele dag aan staat. Ad is geboren en getogen in Sint-Oedenrode. Enige tijd verbleef hij vanwege zijn werk en studie elders in het land, maar hij is een echte Rooienaar en voor zijn geboortedorp van grote betekenis geweest voor het culturele leven. Hij studeerde schoolmuziek aan het Brabants conservatorium, onder andere koordirectie bij Jan Boogaarts. Ad: “Van hem heb ik heel veel geleerd.” Daarnaast studeerde hij nog orkestdirectie bij Lucas Vis, Anton Kersjes en Jan Stulen. Ad, die het Roois Kamerkoor in 1974 oprichtte, heeft 39 jaar de muzikale leiding hiervan gehad. Bij de opstart begon hij al meteen met een vierstemmig koor; twee sopranen, twee alten, twee tenoren en twee bassen. Geleidelijk aan heeft hij de grenzen verlegd van wat met het koor haalbaar was. Eén van de tradities die hij in het koor heeft geïntroduceerd, is om steeds weer nieuwe uitdagingen aan te gaan. Ad was ook gedurende twaalf jaar dirigent van Kamerorkest Alveare en van 1982 tot en met 2007 dirigeerde hij tevens het Gemengd Koor van Sint-Oedenrode. Ook grote – en kleine – projectenkoren die onderdeel waren van of geïnitieerd waren door het Gemengd Koor stonden onder zijn leiding. Daarnaast dirigeerde hij een aantal projecten op diverse terreinen en uit verschillende muzikale stijlperioden, waaronder een serie van authentieke uitvoeringen van de Drei Groschen Oper van Brecht en Weill in Tilburg. Verder “Dido and Aeneas” van H. Purcell, het “Requiem” van W.A. Mozart en “Cantique de Jean Racine” van G. Fauré. Bij het Academisch Genootschap Eindhoven had hij de leiding bij de uitvoering van een vijftal musicals.
Monique: “Ad stond erom bekend dat hij altijd aparte muziekstukken deed die je bij een ander niet zag. Als hij op vakantie in Italië was ging hij naar de bibliotheek en haalde daar muziekstukken vandaan. Hij volgde totaal niet de gebaande paden. Altijd weer een ander repertoire. Hij ging altijd op zoek naar bijzondere dingen die niet direct voorhanden waren. “Ad: “Ik heb veel gekocht, want wie weet kon ik er ooit iets mee.
Van jongs af aan ben ik met instrumentale muziek bezig, onder andere met piano en cello. De piano die hier in de kamer staat wordt vooral gebruikt door mijn vrouw Carla. Ja, het muzikale zit wel een beetje in de familie. Ik heb achter mijn domein. Je zou het mogen zien, maar let er dan niet op hoe rommelig het is.” Monique: “Ik weet dat je heel veel bladmuziek hebt, maar ik ben er zelf ook nog nooit geweest.” “We kunnen wel even een kijkje gaan nemen, kom maar mee dames”, zegt Ad. We lopen met hem mee en aangekomen bij zijn domein vertelt hij lachend dat hij vroeger de naam “Het hok” boven de deur had staan, maar dat er op een gegeven moment iemand kwam schilderen die er toch liever “Adhok” van maakte. Wanneer Monique en ik in de ruimte van Ad staan, schuift hij de gordijnen opzij en wat we daar voor verzameling zien is ongelofelijk. Onvoorstelbaar veel bladmuziek door de jaren heen door Ad verzameld. Van Mozart, Beethoven, Chopin en Bach tot de meest onbekende muziekstukken. Ad: “Schrik niet, het ligt op alfabetische volgorde, dus ik kan alles terugvinden.” Ook trekt de muziekfanaat nog een hele ladekast met complete missen open, het kerstrepertoire apart gesorteerd, en toont hij zijn voorraad CD’s. “Als je nog iets nodig hebt?” zegt hij lachend tegen ons. Ja, dan weten we waar we moeten zijn. In de hoek van zijn domein staat zijn piano die hij nog regelmatig gebruikt. Ad vertelt dat hij de laatste tijd de stukken van zijn examentijd nog eens aan het spelen is, om deze weer eens op te halen. Maar voor ons speelt hij nog even een echt Roois lied op zijn piano.
Op 22 sep 2013 sloot Ad zijn tijd als dirigent bij het Roois Kamerkoor af. Monique: “De koorleden konden maar moeilijk afscheid van hem nemen. Hij is zo gewaardeerd.” In het 41ste jaar kwam Monique als nieuwe dirigente. Na een zorgvuldig afwegingsproces werd ervoor gekozen om met haar de toekomst in te gaan. Haar curriculum vitae getuigde van een grote deskundigheid. Naast haar conservatoriumopleiding in Zwolle heeft Monique koordirectie gestudeerd, is ze muziektherapeute en dirigeert verschillende andere ensembles, waaronder Kamerkoor Tourdion uit Eindhoven. Daarnaast is ze zelf nog regelmatig actief als zangeres, onder andere in het Arianna Kwintet. De ervaringen die het koor al met haar opdeed zeiden genoeg, dat de opvolging van Ad van de Wetering in vertrouwde handen was. Het Roois Kamerkoor kijkt met veel musiceerplezier terug op het 9de lustrumconcert waarin zij samen met Tourdion, dat haar 8ste lustrum vierde, mooie concerten gegeven heeft. Het koor kijkt dan ook vol vertrouwen naar de toekomst, waarbij op zaterdag 14 november alle Rooienaren van harte welkom zijn om mee te doen aan de scratchdag. Op zondag 17 mei wordt een lunchconcert gegeven in de Knoptoren.
filmpje van Roois Kamerkoor